Forskjell mellom versjoner av «Tangåkoia»

Fra Trysilnavn
Hopp til navigering Hopp til søk
 
(2 mellomliggende revisjoner av samme bruker vises ikke)
Linje 17: Linje 17:
 
Det stod ei gammal skogskoie og stall der i hvert fall på 1920-tallet. Brukt som skogshusvær, og ikke minst som overnatting under vårjakta på ender. Aller først på 1950-talle ble det bygd ny koie og ny stall i forbindelse med tømmerdrift på [[Knøsskaftet]] og i [[Strandlia]]. Tømrere var Johan Thune (1884-1966), Karl Kveen (1880-1970) og Per Bækvang (1888-1981). Koia var opprinnelig dobbeltkoie med gang i midten.
 
Det stod ei gammal skogskoie og stall der i hvert fall på 1920-tallet. Brukt som skogshusvær, og ikke minst som overnatting under vårjakta på ender. Aller først på 1950-talle ble det bygd ny koie og ny stall i forbindelse med tømmerdrift på [[Knøsskaftet]] og i [[Strandlia]]. Tømrere var Johan Thune (1884-1966), Karl Kveen (1880-1970) og Per Bækvang (1888-1981). Koia var opprinnelig dobbeltkoie med gang i midten.
 
Her var det bilvegløst til først på 1960-tallet, da Strandlivegen (nå [[Østsidevegen]]) ble bygd ut til koia.
 
Her var det bilvegløst til først på 1960-tallet, da Strandlivegen (nå [[Østsidevegen]]) ble bygd ut til koia.
Da driftene ble flyttet nordover, ble først [[Måsåvegkoia]] bygd ved [[Gira]], og senere koier ved [[Snekkerpervelta]] i [[Girdalen]]. Den vestre delen av Tangå(tjønn)koia, ble da flyttet opp til [[Snekkerpervelta]] lenger ut på 1950-tallet.
+
Da driftene ble flyttet nordover, ble først [[Girkoia]] bygd ved [[Gira]], og senere koier ved [[Snekkerpervelta]] i [[Girdalen]]. Den vestre delen av Tangå(tjønn)koia, ble da flyttet opp til [[Snekkerpervelta]] lenger ut på 1950-tallet.
 
Bruken av skogskoier tok slutt utover 1960-tallet, da skogsbilveger og vinterbilveger gjorde det mulig å frakte skogsarbeiderne med buss morgen og kveld.  
 
Bruken av skogskoier tok slutt utover 1960-tallet, da skogsbilveger og vinterbilveger gjorde det mulig å frakte skogsarbeiderne med buss morgen og kveld.  
 
Koia er i Statsskogs eie, og utleid på åremål.
 
Koia er i Statsskogs eie, og utleid på åremål.
  
Kåre Bekkvang (1920-2020) sa bestemt at den het [[Tangåtjønnkoia]], senere forenklet til Tangåkoia.
+
Kåre Bekkvang (1920-2020) sa bestemt at den het [[Tangåtjønnkoia]] opprinnelig.  
Dette passer også best, for koia ligger ikke ved [[Tangåa]], men ved [[Tangåtjønna]].
+
Dette passer også best, for koia ligger ikke ved [[Tangåa]], men ved [[Tangåtjønna]].
 +
 
 +
Senere ble navnet forenklet til Tangåkoia.
  
 
==Bilde==
 
==Bilde==

Nåværende revisjon fra 3. mai 2022 kl. 15:17

(uttale: tannåkoia)

Hvor

Ca 4,5 km sørøst for Ljørdalen sentrum, på østsida av Ljøra ved Tangåtjønna.

Koordinater og kart

Koordinater: 61.36519º N, 12.75153º Ø (WGS84)

Se på kartet.

Beskrivelse

Skogskoie

Historikk

Det stod ei gammal skogskoie og stall der i hvert fall på 1920-tallet. Brukt som skogshusvær, og ikke minst som overnatting under vårjakta på ender. Aller først på 1950-talle ble det bygd ny koie og ny stall i forbindelse med tømmerdrift på Knøsskaftet og i Strandlia. Tømrere var Johan Thune (1884-1966), Karl Kveen (1880-1970) og Per Bækvang (1888-1981). Koia var opprinnelig dobbeltkoie med gang i midten. Her var det bilvegløst til først på 1960-tallet, da Strandlivegen (nå Østsidevegen) ble bygd ut til koia. Da driftene ble flyttet nordover, ble først Girkoia bygd ved Gira, og senere koier ved Snekkerpervelta i Girdalen. Den vestre delen av Tangå(tjønn)koia, ble da flyttet opp til Snekkerpervelta lenger ut på 1950-tallet. Bruken av skogskoier tok slutt utover 1960-tallet, da skogsbilveger og vinterbilveger gjorde det mulig å frakte skogsarbeiderne med buss morgen og kveld. Koia er i Statsskogs eie, og utleid på åremål.

Kåre Bekkvang (1920-2020) sa bestemt at den het Tangåtjønnkoia opprinnelig. Dette passer også best, for koia ligger ikke ved Tangåa, men ved Tangåtjønna.

Senere ble navnet forenklet til Tangåkoia.

Bilde

(Trykk på bildet for å se større versjon)

Tangåkoia.jpg

VidarS