Forskjell mellom versjoner av «Brennholdammen»
Linje 13: | Linje 13: | ||
==Beskrivelse== | ==Beskrivelse== | ||
Fløterdam i [[Vestre Grøna]]. Damkoia er borte, men det synes ennå rester etter der hvor den sto. | Fløterdam i [[Vestre Grøna]]. Damkoia er borte, men det synes ennå rester etter der hvor den sto. | ||
− | Dammen var opprinnelig en lukedam, men ble i 1957 ombygd til bjelke/settedam bygget av tilhogd granitt, som var den vanligste typen fløterdammer i Trysil. Dammen er utruster med støpejernsspill med to tannhjul. Rekkverket på brua er i dårlig forfatning, men dambrua er foreløpig trygg å gå på. | + | Dammen var opprinnelig en lukedam, men ble i 1957 ombygd til bjelke/settedam bygget av tilhogd granitt, som var den vanligste typen fløterdammer i Trysil. Dammen er utruster med støpejernsspill med to tannhjul. Rekkverket på brua er i dårlig forfatning, men dambrua er foreløpig trygg å gå på. Damarmene er henholdsvis 25 meter lang på vestsiden og ca. 45 meter på andre siden. |
==Historikk== | ==Historikk== |
Revisjonen fra 22. jun. 2020 kl. 09:30
(uttale: )BrennhoLdammen
<mp3>Uttale.mp3</mp3>
Hvor
Ca. 2 km vest for Land
Koordinater og kart
Koordinater: 61.31689º N, 12.43333º Ø (WGS84)
Se på kartet.
Beskrivelse
Fløterdam i Vestre Grøna. Damkoia er borte, men det synes ennå rester etter der hvor den sto. Dammen var opprinnelig en lukedam, men ble i 1957 ombygd til bjelke/settedam bygget av tilhogd granitt, som var den vanligste typen fløterdammer i Trysil. Dammen er utruster med støpejernsspill med to tannhjul. Rekkverket på brua er i dårlig forfatning, men dambrua er foreløpig trygg å gå på. Damarmene er henholdsvis 25 meter lang på vestsiden og ca. 45 meter på andre siden.
Historikk
Benyttet i tiden det pågikk tømmerfløting i småelvene. Brennholdammen ble antagelig bygget så tidlig som i 1852, og fløting har pågått siden den gang. Det kan ha pågått fløting helt siden 1833, da det er dokumentert at det ble utbetalt kr. 19,- for elverensk i Vestre Grøna.
Bilde
(Trykk på bildet for å se større versjon)
Reg. S. Moen