Forskjell mellom versjoner av «Litlgrøndalskoia ruin»
Hopp til navigering
Hopp til søk
Linje 19: | Linje 19: | ||
Koia var beregnet på 16 mann og hadde 2 ovner for å gi bedre plass til matlaging. Stallen i forbindelse med koia hadde plass til 4 hester. | Koia var beregnet på 16 mann og hadde 2 ovner for å gi bedre plass til matlaging. Stallen i forbindelse med koia hadde plass til 4 hester. | ||
Tømmeret ble kjørt sørover til nedafor [[Voldammen]] da det ikke var fløtbart lenger opp. Lengste frakta var på 5 km, de rakk 2 lass for dagen, altså var den daglige kjøreveg 20 km. | Tømmeret ble kjørt sørover til nedafor [[Voldammen]] da det ikke var fløtbart lenger opp. Lengste frakta var på 5 km, de rakk 2 lass for dagen, altså var den daglige kjøreveg 20 km. | ||
+ | Kilde: Finn Moen | ||
Finn Moen nevner koia i sine bidrag til Årbok for Trysil i 1987 og 2009. | Finn Moen nevner koia i sine bidrag til Årbok for Trysil i 1987 og 2009. |
Revisjonen fra 30. nov. 2020 kl. 13:15
(uttale: lihlgrøndalskoia)
Hvor
I Litlgrøndalen sør for Ørsjøen ved Ørsjøsetra, øverst i Østre Grøna
Koordinater og kart
Koordinater: 61.39414º N, 12.44232º Ø(WGS84)
Se på kartet
Beskrivelse
Rester etter koie
Maleriet viser koia slik den var.
Historikk
Koia var beregnet på 16 mann og hadde 2 ovner for å gi bedre plass til matlaging. Stallen i forbindelse med koia hadde plass til 4 hester. Tømmeret ble kjørt sørover til nedafor Voldammen da det ikke var fløtbart lenger opp. Lengste frakta var på 5 km, de rakk 2 lass for dagen, altså var den daglige kjøreveg 20 km. Kilde: Finn Moen
Finn Moen nevner koia i sine bidrag til Årbok for Trysil i 1987 og 2009.
Bilde
(Trykk på bildet for å se større versjon)
Reg Finn Moen/Vidar Storbæk
Maleri: Finn Moen