Forskjell mellom versjoner av «Flendalsvegen»
(3 mellomliggende revisjoner av 2 brukere er ikke vist) | |||
Linje 15: | Linje 15: | ||
==Beskrivelse== | ==Beskrivelse== | ||
Bilveg | Bilveg | ||
+ | |||
+ | I min barndom sa vi alltid "landsvegen" om Flendalsvegen. Jeg sier det ennå, men det er et ord som jeg føler snart blir borte.. | ||
==Historikk== | ==Historikk== | ||
− | Fra Trysilboka: I 1921 | + | Fra Trysilboka: I 1921 ble Flendalsvegen påbegynt i forbindelse med planer om bureising i dalen. Det ble søkt midler etter reglene for bureisings- og seterveger. Som teknisk hjelpemiddel hadde mannskapet stubbebryter og dynamitt, og så ble det brukt hest til gruskjøringa. Vegen ble ellers bygd med handkraft, så det var et møysommelig arbeid. |
− | Vegen | + | Vegen var ferdig til [[Lompen]], 2 km sør for Granåsen i 1926. To år senere, i 1928, var det vegforbindelse til [[Kjernåsen]]. Der ble det stopp på vegbygginga en årrekke. |
− | I 1938 | + | I 1938 ble det satt igang nødsarbeid, og vegen ble videreført til litt sør for [[Solhaug (Flendalen)]]. I 1939 var venda fremdeles der, og det var ei midlertidig bru over [[Flena]] til [[Hollsætra]], men nå ble det arbeidet videre slik at vegen var ferdig til sørenden av jordet i [[Elgshøa]] rundt 1940. |
− | Først etter 2. verdenskrig | + | Først etter 2. verdenskrig ble vegen videreført, og 30.11 1946 ble det søkt om mer bidrag og om at fristen for å fullføre veganlegget ved Elgshøa/[[Skarli (Flendalen)]] måtte forlenges til 01.12.1947. Trysil Formannskap garanterte for distriktsbidrag og påtok seg tilsynet med det framtidige vedlikehold for bureisingsvegen Elgshøa/Bryn i møte 01.09.51. |
− | I 1954 var neste stopp på [[Rimyra]], og i 1955 | + | I 1954 var neste stopp på [[Rimyra]], og i 1955 ble det veg til [[Bryn (Flendalen)]]. |
− | [[Rabbkjølvegen]] | + | [[Rabbkjølvegen]] ble bygd ferdig til [[Vonheim]] i 1937. |
− | I 1964 | + | I 1964 ble både Flendalsvegen og Rabbkjølvegen fylkesveger, men i forbindelse med en omstrukturering av ansvarsforholdet mellom fylket og kommunene, gikk Rabbkjølvegen tilbake til kommunen i 1986. |
Brua over [[Flena]] ved [[Åtun]] og vegen til [[Hollsetergrenda]], [[Hollstad]] og [[Høgland]] kom i 1953. | Brua over [[Flena]] ved [[Åtun]] og vegen til [[Hollsetergrenda]], [[Hollstad]] og [[Høgland]] kom i 1953. | ||
− | Til [[Langgård]] om [[Flenvold]] og Øvergård, | + | Til [[Langgård]] om [[Flenvold]] og [[Øvergård(Flendalen)]], ble det bygd veg i 1961. |
− | Fra krysset ved [[Lund (Flendalen)]] til [[ | + | Fra krysset ved [[Lund (Flendalen)]] til [[Bakksætra]], ble vegen ferdig i 1963. |
− | Sommeren 1981 bygde oppsitterne i [[ | + | Sommeren 1981 bygde oppsitterne i [[Bakksætra]] og [[Borgsætra]] privat veg over myra, slik at det ble forbindelse til [[Ørsjøsætervegen]]. Denne privatvegen blir benyttet av meieribil, landpostbud, dyrlege og inseminør, foruten av mange fastboende og turister. |
− | I forbindelse med hytteutbygginga i [[Bittermarka]], | + | I forbindelse med hytteutbygginga i [[Bittermarka]], ble det anlagt veg over fjellet mellom Bryn og riksveg 26 ved [[Graff]] på 1960-tallet. Den var ferdig utbygd i 1968. Denne vegen blir ikke brøytet over fjellet vinterstid. |
Nåværende revisjon fra 5. mai 2025 kl. 07:17
(uttale: fLendarsvegen)
Hvor
Nordover Flendalen fra Innbygda til Bryn (Flendalen)
Bittermarkvegen er fortsettelsen videre nordover/vestover
Koordinater og kart
Koordinater: 61.40967º N, 12.25805º Ø (WGS84)
Se på kartet
Beskrivelse
Bilveg
I min barndom sa vi alltid "landsvegen" om Flendalsvegen. Jeg sier det ennå, men det er et ord som jeg føler snart blir borte..
Historikk
Fra Trysilboka: I 1921 ble Flendalsvegen påbegynt i forbindelse med planer om bureising i dalen. Det ble søkt midler etter reglene for bureisings- og seterveger. Som teknisk hjelpemiddel hadde mannskapet stubbebryter og dynamitt, og så ble det brukt hest til gruskjøringa. Vegen ble ellers bygd med handkraft, så det var et møysommelig arbeid.
Vegen var ferdig til Lompen, 2 km sør for Granåsen i 1926. To år senere, i 1928, var det vegforbindelse til Kjernåsen. Der ble det stopp på vegbygginga en årrekke.
I 1938 ble det satt igang nødsarbeid, og vegen ble videreført til litt sør for Solhaug (Flendalen). I 1939 var venda fremdeles der, og det var ei midlertidig bru over Flena til Hollsætra, men nå ble det arbeidet videre slik at vegen var ferdig til sørenden av jordet i Elgshøa rundt 1940.
Først etter 2. verdenskrig ble vegen videreført, og 30.11 1946 ble det søkt om mer bidrag og om at fristen for å fullføre veganlegget ved Elgshøa/Skarli (Flendalen) måtte forlenges til 01.12.1947. Trysil Formannskap garanterte for distriktsbidrag og påtok seg tilsynet med det framtidige vedlikehold for bureisingsvegen Elgshøa/Bryn i møte 01.09.51.
I 1954 var neste stopp på Rimyra, og i 1955 ble det veg til Bryn (Flendalen).
Rabbkjølvegen ble bygd ferdig til Vonheim i 1937.
I 1964 ble både Flendalsvegen og Rabbkjølvegen fylkesveger, men i forbindelse med en omstrukturering av ansvarsforholdet mellom fylket og kommunene, gikk Rabbkjølvegen tilbake til kommunen i 1986.
Brua over Flena ved Åtun og vegen til Hollsetergrenda, Hollstad og Høgland kom i 1953.
Til Langgård om Flenvold og Øvergård(Flendalen), ble det bygd veg i 1961.
Fra krysset ved Lund (Flendalen) til Bakksætra, ble vegen ferdig i 1963. Sommeren 1981 bygde oppsitterne i Bakksætra og Borgsætra privat veg over myra, slik at det ble forbindelse til Ørsjøsætervegen. Denne privatvegen blir benyttet av meieribil, landpostbud, dyrlege og inseminør, foruten av mange fastboende og turister.
I forbindelse med hytteutbygginga i Bittermarka, ble det anlagt veg over fjellet mellom Bryn og riksveg 26 ved Graff på 1960-tallet. Den var ferdig utbygd i 1968. Denne vegen blir ikke brøytet over fjellet vinterstid.
Reg Vidar Storbæk/Astrid Gløtheim Enger.